09 d’octubre, 2007

Hasta siempre comandante

monument_al_Che_Higuera_2007Avui fa 10 anys que fa 30 anys que va morir el Che Guevara.

Això vol dir que en fa 40. Però es que avui fa 10 anys, jo m’estava a Bolívia i vaig tenir la oportunitat de participar al festival mundial 30 años de la muerte del Che que amb més ideals que traça, va ser organitzat el 1997 a Valle Grande i a la Higuera, lloc bolivià on el Che Guevara va deixar de respirar.

A la Facultat de Agronomia, on jo m’estava, feia mesos que se’n parlava. Havia de ser una trobada multitudinària, amb molts concerts i moltes xerrades i debats que havien de transcendir a la història.. Havia de venir gent de tot arreu... avions i autocars de Xile, l’Argentina, Cuba i deien que fins i tot a Europa s’estava mobilitzant el personal. No va ser ben bé així, ni molt menys, però posats allà va tenir el seu mèrit. I jo, per anar-hi, em vaig cascar 15 hores asseguda amb 50 persones més, a la caixa d’un camió sense poder estirar les cames, empassant quilos de pols i passant fred! Encara m'en faig creus! He buscat les quatres ratlles escrites que conservo d’aquell cap de setmana. He enganxat la llibreta, que havia oblidat, com si hi hagués de trobar qui sap què. Tinc un record molt viu d’un esperit hippi-revolucionari entre un grup de xilens vestits de dalt a baix amb consignes tipus 'Che, patria o muerte' 'Che tu vives en mi' i 'Viva la revolución'. Però el meu escrit, és 100 % escèptic. Ni rastre dels ideals ni compromisos socials que omplien les nostres converses -ho sento, ‘comandante’-, només parlo de la sorra acumulada, del pocapena que va organitzar malament el viatge en camió i de determinades xorrades absolutament alienes a la causa. L’escriptura aficionada té aquestes limitacions: quatre emocions omplen les pàgines i no deixen lloc al periodisme objectiu. Què hi farem!

En fi, aquell dia, allà a la Higuera, vaig viure la inauguració del bust enorme del Che, que és ara icona del pelegrinatge a l’anomenada
ruta del Che. Enguany, el 2007, el bust es queda petit i han aixecat els 4 metres de Che que podeu veure a la foto. Si senyor! Ni que sigui per tal que allò que encapçalava la trobada 'Che, no porque hayas caído tu luz es menos alta’, no perdi mai el sentit!. I poca broma, que el proper monument serà de 7 metres, i el posaran a la ciutat de El Alto, a la Paz, o sigui que tindrem un Che de 4007 metres per sobre el nivell del mar! Amunt Comandante!

El meu petit homenatge:

1 comentaris - afegiu-ne un!:

Anònim ha dit...

Perdona Núria que sigui tan superficial, però...guapo el paio, eh? La cunyadíssima.

Powered by 
Blogger