18 de novembre, 2007

Aniversari d'un final

El passat estiu, vaig llegir per primer cop aquest poema que va escriure Joan Brossa, avui fa 32 anys, quan Franco va morir. El vaig llegir al disc 'Desglaç' de Miguel Poveda (2005), que posa música i plany a aquest i altres poetes catalans. Primer el vaig llegir, i després el vaig sentir, potent, en concert. La lletra és dura de tan directe. El cant és commovedor.


Final!

-Havies d'haver fet una altra fi;
et mereixies hipòcrita, un mur a
un altre clos. La teva dictadura,
la teva puta vida d'assassí,

quin incendi de sang! Podrit botxí,
prou t'havia d'haver estovat la dura
fosca dels pobles, donat a tortura,
penjat d'un arbre al fons d'algun camí.

Rata de la és mala delinqüència,
t'esqueia una altra mort amb violència,
la fi de tants des d'aquell juliol.

Però l'has feta de tirà espanyol,
sol i hivernat, gargall de la ciència
i amb tuf de sang i merda, Sa Excremència!-

Glòria del bunyol,
ha mort el dictador més vell d'Europa.
Una abraçada, amor, i alcem la copa
!


20 novembre de 1975
Joan Brossa (1919-1998)
Poemes escollits (1995)

1 comentaris - afegiu-ne un!:

Dani Coll ha dit...

Ostres ! Sí que és directe !

però no per directe, menys cert i enginyós.

Sort tenim que aquells dies han quedat enrera.

Trobo molt positiu veure com avui mateix es poden cel.lebrar sense problemes actes tan diferents com la commemoració de la mort del Franco al Valle de los caídos, la nova definició de catalanisme de CiU i el "Tinc una pregunta per vostè" (contraprogramació flagrant) del Montilla.

Diferents visions, diferents idees, diferents persones, però totes convivint.

Que duri.

Powered by 
Blogger