13 de juliol, 2008

Quina barra!

lavanguardia_130608Tot això del 'manifiesto de la lengua común', em produeix la sensació que hi ha gent que té la cara molt dura. No ho puc veure de cap altra manera. Si el tema sortís directament del carrer o de la perruqueria o d'algun club de futbol o de petanca, amb tots els respectes em refugiaria pensant que potser és pura ignorància o falta d'informació. Però veient que el disbarat és firmat per professors d'universitat, intel·lectuals i periodistes, gent que sap llegir i escriure i fins i tot es mouen en el món anomenat de la cultura, ho torbo d'un desvergonyiment en gran mesura.

Per això avui, m'agrada llegir-ne una bona crítica, en la més correcte 'lengua de Cervantes' : “ Desgraciadamente, hay todavía en España gentes dispuestas a poner a prueba los factores más sensibles de la convivencia civil en beneficio de sus intereses políticos, gremiales, empresariales o personales. Esta actitud, en buen castellano, tiene nombre: desfachatez”. I em tranquilitza que la Real Academia Española no en vulgui saber res del 'manifiesto' absurd. Ho publica l'editorial de La Vanguardia sota el títol 'El catalan y el castellano', i ho agraeixo. (Us convido a llegir-ho aquí).

I personalment, els diria als autors del 'manifiesto', que no s'hi val a confondre la gent . Que això de parlar català, no s'ho va inventar ni en Pujol ni en Carod, i que no ho fem per politíca ni per molestar a ningú. Que som així, i punt. I que la nostra és una llengua petita, i que si no la defensem des de les nostres institucions, ningú més ho farà per nosaltres. I per això ho fem. I ho fem avalats i tranquils de saber que totes les llengües, petites i grosses, són la riquesa del bagatge cultural de la nostra història. I posar pals a les rodes a la seva defensa, és tenir molta barra!

(i no em vull extendre més, però ja que hi som, els diria que si troben 10 persones amb l'educació primària acabada a Catalunya que no entenguin el castellà, que avisin no sigui que els donin un record Guiness!)

5 comentaris - afegiu-ne un!:

Jobove - Reus ha dit...

el bo d'aquest manifest és que ho diu gent l'espanyola que mai ha parlat be el seu idioma, primer hauria de aprendre i després donar lliçons

petons

zel ha dit...

Bé per la teva proposta, segú que no les troben les 10 persones, com no se li ha acudit a ningú una reflexió com la teVA? vA, FEM CAMPANYA!!!!

Dani Coll ha dit...

Personalment no he llegit el manifest per no agafar una emprenyada...

El que sí em va decebre és veure Vargas Llosa com un dels signants. Gent com Boadella o d'altres arribistes no em sorpren gens torbar-los-hi, però que un escriptor de la seva importància signi això, sí que és una pena.

De tota manera, se'm fa difícil que ni ells mateixos es creguin les seves raons.

Salutacions.

Joaquim Bonaventura i Ayats ha dit...

no l'havias pas llegit. M'ha agradat fer-ho. N'estic molt tip de tota aquesta comèdia i m'emprenyo quan s'utilitza la gent més senzilla per vendre'ls una moto que no és certa. Estic molt d'acord amb la Vanguardia.

Ferran Porta ha dit...

Ni més ni menys, Núria.
Pel que fa als signants del Manifiesto, és evident que "filòsof", "periodista" o "Boadella" no tenen perquè ser sinònim d'"assenyat". Salut.

Powered by 
Blogger